Selecteer een pagina

Innovatie wat moet je er mee?

Een onderneming of organisatie die niet in beweging blijft kan het moeilijk krijgen. In de huidige wereld blijft niets lang zoals het is, professionals in het bedrijfsleven duiden dit aan met VUCA*. Businessmodellen komen onder druk te staan door snelle veranderingen. Geheide verdienmodellen worden onderuit gehaald door een stel jonge honden met geweldige digitale oplossingen. Hou je als traditioneel bedrijf de ontwikkelingen niet in de gaten, dan kan dit het voortbestaan van de organisatie in gevaar brengen. Besteed daarom een deel van de bedrijfstijd aan innovatie.

Neemt IBM Watson het werk over?

In de juridische en medische wereld vormt ‘IBM Watson’ volgens kenners een bedreiging voor alle kennis die door jarenlange studie in menselijke hoofden zit. Maar is dit wel zo? De IBM Watson is een computer die dient als vraagbaak. Je stopt er alle onderzoeken en theorieën over een vakgebied in. En de computer geeft razendsnel antwoord op vragen die je gewoon in spreektaal stelt. Het is  zeer waarschijnlijk dat, als je in een computer informatie stopt over een juridische kwestie of ziektebeeld, deze het sneller doet dan de mens. De diagnose is hetzelfde of zelfs beter en dat geldt ook voor het juridisch probleem.

Toepassing van techniek is klantvriendelijk

Recent was er een mooi innovatie voorbeeld in de gezondheidszorg in het nieuws. Een arts die een app had ontwikkeld voor ambulance personeel in Utrecht. Door het gebruik van deze app, waren de verpleegkundigen beter in staat een diagnose te stellen. Dat zorgde er weer voor dat ze de patiënt direct bij het juiste Utrechtse ziekenhuis af konden leveren. In dit geval neemt de techniek het werk niet over, maar wordt er beter werk geleverd door gebruik te maken van techniek. Zie het als een toevoeging en niet als een bedreiging. Het voordeel van het gebruik van deze app is geheel voor de patiënt. De man of vrouw krijgt direct de zorg die nodig is, gesleep van een doodziek persoon naar een ander ziekenhuis is niet meer nodig.

Gebruik techniek en steek tijd in persoonlijk contact

Bedrijven en organisaties die gebruik maken van de technische mogelijkheden die er zijn, houden tijd over voor betrokken menselijk contact. Persoonlijk contact is iets wat een computer voorlopig nog niet kan. Alhoewel volgens kenners robots dit binnenkort ook gaat lukken. Wat gebeurt er dus als je als organisatie goed werk levert door regelmatig te innoveren en gebruik te maken van techniek? Dan hou je tijd over om je klanten een goed gevoel te geven en dat zorgt nog steeds voor de beste klantenbinding. Iedereen blij;)

*VUCA staat voor ‘volatile’ (vluchtig), ‘uncertain’, complex en ‘ambiguous’ (vaag).