Is e-coaching nieuw? Nee hoor, het bestaat al jaren.

Pas recent kwam ik door een webinar van mijn coach beroepsorganisatie (NOBCO) in aanraking met een vernieuwende methode van coaching namelijk e-coaching. In dit nieuwe tijdperk waarin we anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden en zoveel mogelijk thuis werken is dit een uitstekende manier om je als coach staande te houden. Voor mij was het nieuw, maar het bestaat al jaren. Anne Ribbers en Alexander Waringa hebben in 2012 hierover al een boek geschreven, genaamd E-coaching. Met als ondertitel direct aan de slag met het nieuwe coachen. Tot zover mijn ‘nieuwe’ kennis. Ik vraag me af, waar was ik al die tijd?

Minder werk gewoon doorgaan met leren.

Na jaren gewerkt te hebben als coach, door het gewoon te doen. ben ik in september van 2019 gestart met een coachopleiding en in maart 2020 heb ik mijn coachopleiding afgerond, waardoor ik me nu coach practitioner mag noemen. Omdat het door de corona crisis  toch even wat stiller was met mijn werk, ben ik meteen doorgegaan met de basis training e-coaching bij het europees instituut, de baak.Tenslotte is doorgaan met het leren van nieuwe dingen een mooie strategie om jezelf voor te bereiden op wat er komen gaat.

Wat is e-coaching?

Het is een manier van coachen waarbij je contact maakt:

  • via de mail
  • de chat
  • Whatsapp
  • de telefoon
  • en via online video bellen.

Eventueel aangevuld met een Face to Face afspraak. Nu we minder naar elkaar toe kunnen is e-coaching de manier om op afstand iemand prima te begeleiden bij zijn of haar ontwikkelproces.

Wat heb je er aan als klant?

Het heeft veel voordelen om te coachen op de e-coach manier. Doordat je elkaar vaker ‘spreekt’ via de chat, de mail of met een telefoontje kan je veel dichter op iemands proces zitten. In plaats van twee tot drie weken tussen een ontmoeting, kan je nu bijvoorbeeld twee keer per week even kort afstemmen of iemand nog op het goede spoor zit. Voor jou als klant heeft dat veel voordelen, je hulplijn is er voor je en je zet hem in als je hem nodig hebt.

E-coaching is een blijvertje voor mij.

Aan het eind van deze maand zit mijn basis e-coach training er al weer op. Ik vind fijn om te doen en heb me voorgenomen dit ook te blijven doen. Corona of niet, door e-coaching kan ik overal werken waar een internet verbinding is en in een veel groter werkgebied mijn diensten aanbieden. Zo zie je maar weer, never waist a good crisis.