Stel je bezoekers van je website een vraag?

Je hebt een nieuw espresso apparaat nodig. Vooraf heb je op de website van diverse bedrijven bestudeerd welk apparaat je moet kopen. Het is je duidelijke wat je wilt kopen. Je gaat naar de winkel om hem aan te schaffen. Er komt iemand aangelopen om je te helpen, maar die zegt net de verkeerde dingen. Hij of zij doet te populair, vertelt vooral veel over wat hij of zij lekkere koffie vindt en voelt jou niet aan. Je hebt niet echt een klik met deze persoon. De twijfel over het feit of dit espresso apparaat wel de lekkerste koffie gaat maken slaat toe. En jij besluit dat je er toch nog maar even over gaat nadenken. Zonder een nieuwe koffie machine keer je terug naar huis. Herken je dit?

Wat gaat hier mis?

Deze winkel heeft ruime keuze uit verschillende merken, dat heb je gezien op hun website. Ze hebben gekwalificeerd personeel, deze mensen weten alles van de technische mogelijkheden van de door hen aangeboden espresso apparaten. Hun personeel is zelfs nog recent bij een producent op een training geweest. Stel je zou dit weten, dan is de kans nog steeds groot dat je door deze ervaring het apparaat van jouw keuze niet in deze winkel koopt.

Waarop kies je dan?

Kies jij volledig op diploma’s, de aanwezige kennis of te wel op de inhoud? Om met een bedrijf in zee te gaan doet eigenlijk niemand dit. In een winkel wordt je graag geholpen door iemand die jou vragen stelt. Een goede verkoper probeert er eerst achter te komen wat het specifieke probleem is en hoe hij of zij dit op kan lossen. Een verkoper bereikt potentiële klanten niet met het zenden van zijn of haar boodschap en kennis. Dit klinkt best logisch toch? Laten we ons even verplaatsen naar het internet. Bedrijven hebben de mogelijkheid wat over zichzelf te vertellen op een website. Waarom staat op een gemiddelde website de homepage vol met inhoud over wat zij doen en hoe goed ze dat doen. Waarom ontbreekt de vraag van de klant? En de antwoorden daarop.

Verplaats je in de klant

Als je op sociale media en eigen media, zoals websites en blogs, geen gebruik maakt van het beantwoorden van vragen van klanten dan mis je de kans om te vertellen over jouw aanpak. Mensen gaan er vanuit dat jij gekwalificeerd bent voor wat je doet. Met het beantwoorden van vragen van klanten laat je zien dat je snapt waar jou klant mee zit.
In een blog kan je zelfs de oplossing voor het probleem al uit de doeken doen. En hoe jij daar mee om gaat. Geef gerust veel weg, mensen weten je echt wel te vinden als het ze niet lukt het zelf op te lossen.

Hoe kom je er achter wat je klant zoekt?

Zet je klantvraag radar aan. Hou vast wat je op een dag zoal door klanten gevraagd wordt en welke antwoorden je steeds moet herhalen. Schrijf de herhalende vragen op en schrijf er een blog over. Zet dit op de website of plaats bijvoorbeeld de vraag van de maand in een apart kader op je homepage. Maak een kort en bondig antwoord en ga dat delen op sociale media.

Voorbeeld
Je hebt net te horen gekregen dat je bent ontslagen, je hebt hulp nodig van een advocaat. Voel jij je dan meer aangesproken door een website met daarop de rechtsgebieden waar een advocaat specialist in is, zoals in dit geval arbeidsrecht. Of kies je voor de site waar je op de homepage de vraag tegenkomt:  Ben je ontslagen? Lees hier de 5 stappen die je kan doorlopen om er zo goed mogelijk uit te komen.

Beide advocaten zijn waarschijnlijk even gekwalificeerd. Maar de kans dat je kiest voor degene die zich verplaatst in jou is groot. Als je dat bereikt, heb je een website die voor je werkt. Heerlijk toch?