Selecteer een pagina

Interview door Sylvie van der Haar over Focus & Groei voor Management Boek

Als een strategisch marketingadviseur een boek schrijft, verwacht je misschien een how-to boek: hoe schrijf je een marketingplan, welke modellen zijn er, wanneer pas je die toe. ‘Focus en Groei’, het boek van Corien Plaisier voldoet bepaald niet aan die verwachting. Het is veel meer een ‘inspiratieboek’ geworden, een boek met de verhalen van zes ondernemers die vanuit niets een bedrijf zijn begonnen. Plaisier ging op zoek naar hun drijfveren, hun onderscheidend vermogen en hoe ze aan klanten kwamen.

Plaisier is zelf ook vanuit niets een bedrijf  begonnen en timmert inmiddels vijf jaar aan de weg. In ‘Focus en groei’ lees ik inspirerende verhalen van ondernemers met een sterke intuïtie en doorzettingsvermogen. Opvallend is dat ze geen van allen volgens een vooropgezet plan werkten, wél volgden ze hun hart. Het boek biedt een kijkje in de keuken van ondernemers van zeer divers pluimage, hetgeen me nieuwsgierig maakt naar Coriens eigen verhaal.

Waarom wilde je een boek schrijven?

Van kinds af aan vind ik het al leuk om verhalen te horen én te vertellen. Ik merkte dat ik daarin niet uniek ben: datgene wat ik leuk vind om te weten, vinden anderen vaak óók interessant. Daarnaast hou ik erg van boeken,  het idee om zélf een boek te schrijven leek mij altijd al magisch. Met dit boek heb ik ‘échte verhalen’ willen vertellen, geen recht-toe-recht-aan succesverhalen, maar verhalen met een ‘randje’. De worsteling, het ‘bloed-zweet-en-tranen’-element dat iedere ondernemer is tegengekomen, maakt het interessant en inspirerend.

Vanwaar de titel?

Als je weet wat je wilt en je focust daarop, komt het goed. Deze ondernemers hadden een diepe drijfveer, wisten intuïtief wat ze wilden doen, en lieten zich door geen tegenslag uit het veld slaan. Ik geloof heilig in de kracht van focus, maar liever dan een theoretische onderbouwing van die stelling, laat ik dat via deze verhalen zien.

Voor wie is dit boek geschreven?

Het is vooral bedoeld tot ‘inspiratie en vermaak’; ik vind het fijn als mensen erdoor geïnspireerd raken. Het mooiste compliment kreeg ik van iemand die zei: ‘In elk verhaal zit wel iets waar ik wat mee kan’. Voor mijzelf was het ook heel inspirerend trouwens: vanaf het moment dat ik besloot iets te gaan doen met die sluimerende wens ooit een boek te schrijven, tot het voeren van de gesprekken en het hele proces van teksten schrijven, samenwerken met een illustrator en het uiteindelijke resultaat, ik heb er met volle teugen van genoten.

Het vertellen van jouw verhaal is heel speciaal

En wat ik, noch de geïnterviewden van tevoren had kunnen bedenken: in retrospectief je verhaal vertellen dóet iets met je. Een mooie bonus dus!

Welk verhaal is je het meest bij gebleven?

Dat is een onmogelijke vraag! Alsof je aan me zou vragen wie van mijn kinderen me het liefst is… Alle verhalen raakten me, zodra ik weer een verhaal had opgeschreven, was me dát op dat moment het dierbaarst.

De belangrijkste les dan?

Nou vooruit, eentje dan: een van de ondernemers vertelde dat hij zich nooit te groot voelde om hulp te vragen. Dat zette bij mij meteen van alles in gang, bij het schrijven van dit boek heb ik ook van alle kanten hulp gevraagd én gekregen, waardoor het resultaat veel beter is geworden dan ik ooit had durven dromen.

Je oorspronkelijke idee was trouwens een ebook

Tsja, soms loopt het anders, ook in mijn geval. Maar ik ben er heel blij mee. Het is een écht boek geworden, klein, aantrekkelijk vormgegeven. Daarmee past het prima in deze tijd: geen theoretische verhandelingen, maar een boek dat je ‘even’  tussendoor leest, met verhalen waar je blij van wordt. En die je hopelijk bij blijven.