Hoe zorg je dat klanten je website vinden? Met wereldwijd 330,6 miljoen geregistreerde domeinnamen is het geen wonder dat het lastig is om in organische zoekresultaten boven te komen drijven. Het aantal websites groeit ook nog eens jaarlijks met 3,6%. Meer weten? Op de website hostingfacts.com vind je meer cijfers, die niet echt bemoedigend zijn voor organisaties die online een plek proberen te vinden. Hoe zorg je er voor dat mensen en zoekmachine bots* de website vinden? Hoe vallen jullie online op, lees de onderstaande 5 tips!

  1. Maak strategische keuzes
  2. Check of de website überhaupt vindbaar is
  3. Welke zoekwoorden zijn belangrijk?
  4. De website is niet ouder dan 5 jaar
  5. Zorg voor goede beveiliging, zeker bij webshops

1. Maak strategische keuzes

Als het om het maken van een website gaat dan heb je grofweg drie keuzes.

  • Je maakt één pagina en zet daarop, de bedrijfsnaam, in het kort wat je doet en hoe men jullie kan bereiken. Het is zeg maar iets meer dan een vermelding in het telefoonboek, daar is niets mis mee. Het bedrijf is online vindbaar.
  • In het tweede geval maak je een website met diverse pagina’s, je vertelt veel inhoudelijk over wat jullie doen, geeft informatie over de medewerkers en toont vooral hoe goed jullie bezig zijn. De vindbaarheid in de zoekresultaten is niet jullie eerste prioriteit.
  • In de derde variant verplaatsen jullie je in de klantvraag. Je deelt kennis en geeft antwoorden op brandende vragen die spelen bij jullie klanten. Uiteraard stellen jullie je kort voor en vertel je wat jullie inhoudelijk doen. De kans van het spontaan vinden van de website in de zoekresultaten neemt aanzienlijk toe als je voor deze variant gaat.

De laatste variant kost het meeste tijd, maar de kans is dan wel aanwezig dat je via de website ook aanvragen binnen krijgt van potentiële klanten.

2. Check of de website überhaupt te vinden is

Check via Google of de website vindbaar is. Wis dan wel even vooraf de zoekhistorie. Beperk je tot de browse geschiedenis en vink alle andere mogelijkheden uit. Dit om te voorkomen dat je alle eventueel automatisch ingevulde wachtwoorden kwijtraakt. Je kan ook een vriend of relatie vragen deze test te doen. Begin de test door een paar woorden waar je op gevonden wilt worden in te voeren in de zoekmachine. Gebruik woorden waarmee een nieuwe klant naar het bedrijf, de producten of diensten zoekt. Weet je deze zelf niet vraag het dan aan mensen om je heen. Kijk wat Google of een andere zoekmachine tevoorschijn laat komen in de zoekresultaten. Voeg eventueel aan het zoekwoord een plaatsnaam toe als er veel bedrijven zijn die hetzelfde doen.  Bedenk daarbij dat pagina 2 van Google niet de plek is waar je wilt staan. Is dat wel zo dan is er werk aan de winkel.

3. Welke zoekwoorden gebruik je?

Verdiep je in de zoekwoorden die mensen gebruiken voor de producten of diensten die het bedrijf levert. Zet een verzoek op Facebook bijvoorbeeld of vraag het aan jullie klanten. Als je weet waarop mensen jouw website zoeken kan je er ook iets mee doen. Gebruik deze zoekwoorden in de teksten op jullie website of start met een Google Adwords campagne om meer verkeer op je website te krijgen. Maak voor het vinden van zoekwoorden gebruik van Google Keyword planner, een tool van Adwords om te kijken welke zoekwoorden veel gebruikt worden. Test vervolgens of je site op deze nieuwe woorden gevonden wordt, als dat zo is hoef je niets te veranderen. Maar is dat niet het geval, pas dan de teksten aan zodat de website er voortaan wel op gevonden wordt.

4. De website is niet ouder dan 5 jaar

Gevonden worden in Google hangt niet alleen af van de zoekwoorden die je gebruikt. De leeftijd van je website is ook belangrijk, bedenk dat een website van 5 jaar bejaard is op het internet. Die website heeft hard een facelift nodig. De technische ontwikkelingen gaan snel en voor je het weet voldoet jouw site niet meer aan de nieuwste technische eisen. Heb je dan ook nog nauwelijks bezoekers en verandert er weinig aan je site dan zak je zogezegd weg in de zoekresultaten. Sinds een paar jaar geeft Google bijvoorbeeld voorrang aan websites die responsive zijn. Dat houdt in dat de website zich aanpast aan het apparaat waarop je hem bekijkt. Heeft een concurrerend bedrijf wel een responsive website dan wordt die website door Google eerder gevonden. En staat hij hoger in de zoekresultaten.

5. Zorg voor een goede beveiliging

Tot slot is een goed beveiligde website ook steeds belangrijker. Je hebt HTTP websites en HTTPS websites. Deze laatste is de nieuwe norm van Google. Websites die een HTTPS certificaat hebben zijn veiliger en daarom scoren ze iets beter dan een niet beveiligde site. Zeker voor webshops is het belangrijk te zorgen voor een goede beveiliging. Het is de verwachting dat de komende jaren die voorkeur voor beveiligde websites bij Google alleen maar toeneemt. Dat houdt in dat als jullie een http website hebben en de concurrent een https website heeft. Dan scoort jullie concurrent hoger in de zoekresultaten. En dat is nu net wat we willen voorkomen. Het is wat betreft websites dus eigenlijk net zo als met alle andere dingen waar je als bedrijf mee te maken hebt. Je moet bij blijven en mee gaan met je tijd. Gelukkig is de inhaalslag redelijk snel te maken en er zijn bedrijven genoeg die jullie er mee willen helpen.

* een zelfstandig programma dat geautomatiseerd taken uitvoert