Selecteer een pagina

Klantvriendelijkheid het is een kwestie van aandacht

Overkomt het jou vaak dat jij door een bedrijf verrast wordt? Je kent het wel je had helemaal geen verwachtingen en dan wordt je verrast door iemand die snapt wat klantvriendelijkheid met klanten doet. Dat is zo iets leuks. Als je er bij stilstaat komt het helemaal niet zo vaak voor dat bedrijven waar je klant bent, iets speciaals voor je doen. Gek eigenlijk, want het levert het bedrijf vaak direct een ambassadeur op. Je weet wel een trouwe klant die je ook nog eens aanbeveelt. Het is dus nog steeds onderscheidend hier aandacht aan te besteden. Maar hoe doe je dat, een paar voorbeelden.

 Wat blijft je bij?

Laatst was ik in een restaurant met drie anderen. Drie van ons bestelden drie gerechten en de vierde persoon bestelde het viergangen menu. Toen het tussengerecht kwam voor onze tafelgenoot, die viergangen bestelde, kregen wij drieën ook een heel klein tussengerecht geserveerd. Gewoonweg leuk, een simpele verrassing waardoor wij ons als klant speciaal voelden. Een ander voorbeeld  is  me ook nog bijgebleven terwijl het al weer een halfjaar geleden is dat het me overkwam. Ik had een afspraak met een zakenrelatie en na afloop van de lunch bracht het restaurant de geprinte bon met daarop handgeschreven “fijne middag nog”. Dit is natuurlijk helemaal niet nodig, maar wel leuk.

Alle bedrijven kunnen dit

Coolblue heeft het tot hun missie gemaakt om klanten te verwonderen en dat doen ze dan ook. Een vriend van mij vertelde hoe Coolblue bezorgers keurig belden vanuit de vrachtwagen dat ze wat later kwamen. Bijzonder weetje is, dat het op 18 januari was, die dag dat een deel van het land plat lag vanwege code rood door een flinke storm. Wat later dan gepland, maar nog steeds heel vriendelijk en dienstbaar, installeerden ze de wasmachine en droger bij de moeder van mijn vriend. Ze arriveerden uiteindelijk maar een halfuur dan gepland, veel vergelijkbare bedrijven nemen dan niet eens de moeite om te bellen. In dit geval deden ze dat wel en levert het een positieve klantbeleving op.

Klantvriendelijkheid gaat om de aandacht, iedereen kan dit

Het is vaak gewoon een kwestie van je realiseren dat klanten dat beetje extra communicatie in dit geval enorm waarderen. Vraag je bijvoorbeeld een paar keer op per dag af “Wat kan ik nog meer doen voor mijn klant?” Verplaats je in de klant en vraag je af waar hij of zij blij van wordt. En ga dat dan doen. Zo moeilijk is dat niet, het gaat om de aandacht voor klantvriendelijkheid. Als je er niet mee bezig bent wordt het zeker niets.

Hoe realiseer je dit in jouw bedrijf?

Praat erover met je mensen en bedenk samen hoe je klantvriendelijker wordt. Plan een uurtje brainstormen in om samen te kijken wat je kan verbeteren voor jullie klanten. Zonder dat je er veel kosten voor maakt lukt het snel iets extra’s te doen. Het is een ‘mindset’, als iedereen er voor gaat maakt je bedrijf sprongen in het neerzetten van een positief beeld voor je klanten. Daarna gaat het aanbevelen vanzelf. Denk er eens over na, het kost wel wat tijd, maar ik ben er van overtuigd dat het goedkoper is dan een reclamecampagne.