Selecteer een pagina

Weet jij waar je goed in bent?

Het is mei als ik dit stukje schrijf en de rododendrons staan volop in bloei. Als ik mijn hond uitlaat zie ik overal prachtige felle kleuren die als het waren de tuinen uitschieten. Deze struiken profileren zich heel sterk met kleur. Daardoor vallen ze op en wil je direct zo’n mooie struik in je eigen tuin zetten. Zo werkt het ook met personal branding, als je goed en krachtig aangeeft waar jij sterk in bent. Wil iedereen jou hebben voor het leveren van die bepaalde dienst of wil men heel graag bij jou dat product kopen.

Hoe doe je dat?

Het is natuurlijk erg lastig om van jezelf te zeggen waar je goed in bent. Daarom is het belangrijk je klanten deze vraag eens te stellen. Daar komen soms heel verrassende antwoorden op. Om daar achter te komen hoef je hiervoor helemaal geen uitputtend onderzoek te doen. Vraag het gewoon na afloop van je werkzaamheden. Waarmee heb ik jou geholpen, wat maakt het verschil nu je met mij hebt gewerkt ten opzichte van anderen. De eerste keer moet je jezelf ergens over heen zetten om de vraag te stellen, maar geloof mij het went snel.

Wat kan je nog meer doen?

Als het alleen gaat om jou als persoon is de volgende mogelijkheid zeer waardevol. Vraag ook eens aan een aantal vrienden, wat familie of andere relaties hoe zij jou zien. Vraag bijvoorbeeld wat ze als jouw grootste talent zien? Of wat zij zien als jouw passie? Daar kan je weer verrassende antwoorden krijgen, waar jij zelf eigenlijk helemaal niet zo snel aan zou denken.

Kijk dan naar je profiel of je website

Nu je weet wat anderen van je vinden ga je kijken wat je tot nu toe over jezelf vertelt. Wat staat er over jou op de website en wat heb je zelf op bijvoorbeeld LinkedIn geschreven. Het kan heel goed zijn dat je daar hele andere dingen over jezelf schrijft dan hoe jouw klanten je zien. Je kan nu twee dingen doen, de tekst aanpassen aan wat de klanten van je vinden. Of je gedrag, dienst of product zodanig aanpassen dat het beeld bij de klant verandert. Dat laatste kan best even duren, maar het is te proberen.

Personal Branding heeft wel aandacht nodig

Tot slot, met personal branding werkt het net zo als met alles wat je goed wilt doen. En alles wat je aandacht geeft groeit. Jij verandert en groeit als het goed is met alles wat je doet. Hou er daarom rekening mee dat je hier regelmatig mee bezig bent. Check een keer of twee per jaar je sociale media profielen en dat wat er over jou geschreven staat op de website. Ga na of het nog klopt wat daar over jou staat, pas het aan als het niet meer klopt. Vergeet ook je foto niet, is die nog actueel en sta jij er op zoals je wilt dat anderen jou zien? Pas het aan als het niet meer voor je werkt. Met een actueel profiel blijf je herkenbaar en straal je professionaliteit uit. Deze personen bevelen mensen je graag aan en dat levert mooi werk op dat bij je past.